Entreprenöriellt lärande i juridiken

I kursen Rätten och samhället har vi precis gått igenom ett avsnitt som handlar om processrätten vid en tvist. Det kan vara svårt att få till ett rättegångsbesök vid ett tvisteförfarande så jag valde att istället arbeta med ett entreprenöriellt angreppssätt som visade sig bli väldigt bra. Vi utgick ifrån en tvist som avgjordes i Högsta Domstolen 1996 (NJA 1996 s. 598) och som handlar om undersökningsplikt vid köp från privatperson. Fallet förenklades något och landade i att ett par köpt en husbil av ett annat par och den visade sig sedan vara rejält fuktskadad.

Klassen lottades, med glasspinnar, in i kärandesida och svarandesida och fick sedan en del upplysningar om fallet, framförallt hur själva köpet hade gått till. De får reda på att en mekaniker undersökt husbilen och konstaterat fukt samt kommit med ett prisförslag för åtgärdande. Därefter fick de bygga upp fallet och förbereda ett rättegångsspel. Kärandesidan skrev en stämningsansökan och svarandesidan skickade tillbaka ett svaromål. Man skapade skriftlig bevisning i form av både besiktningsintyg och läkarintyg (på att de som sålde var allergiska mot pälsdjur och därmed kunde ha svårare att uppfatta fuktdoften). Man tog fram ytterligare vittnen och arbetade mycket med argumentationen under rättegången. Till exempel hittade man information om hur en fuktskada kan vara psykiskt påfrestande och det spelade man ut för fullt under rättegången ”Jag har blivit deprimerad och har svårt att sova och vår son han kallas för mögel-Jens i skolan”.

När det var dags för huvudförhandling möblerade vi om klassrummet och jag som lärare ledde förhandlingen. Vi försökte efterlikna en riktig förhandling så gott det gick så till exempel fick vittnena vänta utanför och läsa vittnesed innan de vittnade och vi följde mallen för huvudförhandling i en tvist. Eleverna skärpte verkligen till sig och gick in i sina roller under rättegångsspelet. Dom avkunnades sedan veckan efter och skrevs som en riktig dom skulle sett ut.

Några reflektioner från eleverna var bland annat ”Rättegångsspelet var jättekul att se på och att hjälpa till med. Det var väldigt annorlunda för mig eftersom jag aldrig riktigt har gjort något liknande innan!”, ”Själva rättegångsspelet var bra uppstyrt och seriöst. Det var bra att alla tog det på allvar och tog det som en seriös uppgift.”, ”Det var roligt och man fick verkligen tänka till och lyssna aktivt för att inte missa viktiga detaljer. En bra aktivitet och uppgift som är något utöver det vanliga, det behövs!”

Är du sugen på att själv arbeta entreprenöriellt så finns det många exempel på hur du kommer igång i min bok och som extramaterial till boken på hemsidan.