Entreprenöriellt lärande och cirkelmodellen

Cirkelmodellen och genrepedagogik har blivit en populär modell för att arbeta med framförallt texter. Entreprenöriellt lärande passar utmärkt ihop med cirkelmodellen och jag ska visa på ett exempel. I min bok finns uppgiften Tidsmaskinen med. Det är en uppgift hämtad från Handelns historia som bland annat samlat många gamla reklamfilmer. Uppgiften är kopplad till Svenska 1 på gymnasiet men fungerar även på högstadiet.

Uppgift: På webbplatsen Handelns historia finns det ett stort antal reklamfilmer samlade. Ert uppdrag är att titta på filmerna för att få en känsla för hur en reklamfilm på 1960-talet såg ut. Sedan ska ni ta en modern reklamfilm och göra om den så att den får samma känsla som filmerna hade på 1960-talet. Var noga med tilltalet som skiljer sig väldigt mycket från dagens. Spela in som film eller visa upp som teater.

Cirkelmodellen består av fyra olika faser: faktainsamling, förebilder, gemensam text, individuell text. I I uppgiften Tidsmaskinen går de två första faserna ihop eftersom man både samlar fakta om hur reklamfilmerna såg ut på den tiden samtidigt som man tittar på förebilder för hur resultatet kommer att bli. I fas tre skapar man tillsammans i hela klassen ett exempel på en reklamfilm till exempel genom att ta en ICA-reklam och göra om till 60-tals modell. Slutligen går eleverna igång med att skapa sina egna filmer.

Publicerad i Blogg