Twittra en bokrecension
I början på veckan hade jag en introduktion i Twitter för några av mina kollegor och fick i samband med det tips om ett entreprenöriellt sätt att arbeta med bokrecensioner. Ett arbetssätt som utmanar eleven och samtidigt underlättar för läraren som inte behöver läsa så mycket text för att hitta själva kärnan.
Istället för en traditionell bokrecension uppmanar man eleverna att twittra som huvudpersonen i boken. För att kunna sammanfatta karaktären hos en fiktiv personen måste man ha läst och förstått boken. Samtidigt som det för läraren blir enkelt att bara gå igenom 140 tecken och ändå få bra koll på hur eleven uppfattat boken.
Denna idé kommer någonstans ifrån men vi lyckades inte komma på vem som delat. Känner du igen dig så hojta till så att du kan få välförtjänt kredd 🙂
Ett annat alternativ på samma tema, som finns med i min bok, är att sätta ihop en Facebooksida för karaktären med meddelanden från andra karaktärer i boken och en blandning av bilder och delningar som hänger ihop med tidsperioden och sammanhanget.