Travelbug-o-pedia

Geocaching är en sport som går att få in i många ämnen, framförallt i grundskolan. Det gäller bara att vara lite klurig 🙂 Här kommer ett exempel på hur man kan arbeta med Geocaching och anpassa det till sitt ämne i skolan.

Först lite kort om Geocaching som är en sport där utövarna gömmer ”burkar” (oftast plastburkar i någon form, men det kan även vara väldigt kreativa gömställen) på olika platser runt om i världen och sedan får andra utövare försöka hitta gömställena utifrån GPS-koordinater som man får på hemsidan. Med hjälp av en GPS (eller helt enkelt en smartphone) ger man sig sedan ut på jakt. Att hitta gömstället kan ibland kräva många andra kunskaper genom att man ibland måste lösa pussel av olika typer. När man väl hittat gömstället så finns det en anteckningsbok där man skriver att man hittat den och man skriver även en logg på hemsidan.

Nu till det roliga! I gömstället kan det även ligga en Travelbug som är en id-bricka fastsatt på någon form av föremål.

travelbug_imagerumpetorp

 

Tanken med Travelbugen är att man lämnar den i ett gömställe och den som hittar den tar med sig Travelbugen och lägger i ett annat gömställe. På så sätt får den komma ut och resa. Varje plats som den kommer till loggas och ett meddelande skickas till ägaren. Sedan kan man gå in på hemsidan och följa resan, se var den är just nu, hur långt den har rest (Rumpetorpsstugan på bilden har just nu rest 3278 mil), se bilder på var den har varit och se resvägen på kartan. Sen kan man även som ägare ge instruktioner, t.ex. att fotas med pingviner.

I klassen skulle ni kunna placera ut flera olika Travelbugs och ge dessa speciella uppdrag. Sen kan ni följa dem genom att t.ex. en gång i månaden se var de är. Bygg upp lektioner omkring detta genom att t.ex. prata om staden/landet där TB:n befinner sig just nu. Är området geografiskt speciellt? Hur lever man där?Hur pratar man? Vilka arbeten har man? Vilken valuta? Hur mycket motsvara den valutan i SEK? Och så vidare… Det går ganska enkelt att koppla till det område man håller på med just nu och samtidigt bryta den traditionella lektionen och få in omvärlden i klassrummet. Eller varför inte skapa en egen Wiki där ni hela tiden fyller på med information?